P30i

دانلود کتاب ایرانیان و یونانیان اثر پلوتارک

ایرانیان و یونانیان، نوشته پلوتارخ (تارک)، ترجمه احمد کسروى‏ این کتاب، ترجمه فارسى گزیده‏اى از سرگذشت‏ها (زندگى‏ها)، نوشته پلوتارخ یونانى است که نه به انگیزه شرح رویدادهاى تاریخى، که براى روشن ساختن گوشه و کنار زندگى گروهى از مردان نامور روم و یونان در سده نخست میلادى، به یونانى نوشته شد و گزارش‏هایى از دوران افسانه‏اى «رومولوس» و «اودیسه» تا نزدیک به نیم قرن پیش از دوره نویسنده در بر دارد. این کتاب تنها به سال‏هاى زندگى و رفتارهاى ویژه آن قهرمانان نمى‏پردازد، بلکه از درون خانه‏ها و رازهاى آنان نیز گزارش مى‏دهد و در کنار شرح حال قهرمانى یونانى، به شرح زندگانى قهرمانى رومى نیز مى‏پردازد و از این رو، بر پایه زندگى افراد به بازگویى رویدادها مى‏پردازد و همواره پاى سنجش دو تمدن بزرگ یونان و روم در میان مى‏آید. گزیده فارسى این کتاب، زندگى‏نامه قهرمانانى را در بر دارد که تاریخچه آنان دست کم در پاره‏اى از زندگى‏شان به ایران یا شاهان ایرانى پیوند خورده است. بسیارى از خردمندان و ادیبان و هنرآفرینان جهان از کتاب پلوتارخ سود برده و از درون‏مایه آن براى آفریدن نمایش‏نامه‏ ها و داستان‏ها و منظومه‏ ها بهره گرفته‏ اند؛ چنان‏که دست‏مایه ویلیام شکسپیر، نمایش‏نامه نویس تواناى انگلیسى، در تراژدى معروف «جولیوس قیصر» همین کتاب بود. وى هم‏چنین در برگرداندن نظم‏هایى از این کتاب به نثر کوشید. بسیارى از شرح حال نویسان و مورخان نیز به نوشته‏ هاى پلوتارخ در این کتاب استناد کرده‏ اند.
برخى از داستان‏ها و تاریخچه‏ هاى کتاب پلوتارخ در باره ایران مانند سرگذشت اردشیر دوم هخامنشى و داستان الکساندر و حادثه کراسوس، جز در این کتاب، دست یافتنى نیستند.


دانلود با لینک مستقیم
پسورد : www.p30i.com
حجم : 12.8 مگابایت

دیدگاه‌ها (2)

*
*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    سینا شیراز Guest فروردین 16, 1394 Reply

    کتابای تاریخی که خوب نگارش شدن واقعا خوندن داره مث همین کتاب...ولی من هنوزدرموردتمدن بزرگ خودمون کتابی ندیدم که بزرگی امپراتوری مارونگارش کنه

    مهدی زمانمهر Guest شهریور 12, 1394 Reply

    درود بر شما فرزندان بزرگ و کورش که اینطور صمیمانه براي آگاهی ملت تلاش میکنید