P30i

آموزش مبتدی اتوکد جلسه دوم – AutoCAD Tutorial

AutoCad-Tutorial-2

همانطوری که در درس اول به شما وعده دادیم ؛ امروز با جلسه دوم آموزش مبتدی اتوکد خدمت شما رسیدیم. با پایان رساندن این کلاس ؛ موضوعات زیر را کامل یادخواهید گرفت:
خط | دایره | پاک کردن | چاپ | واگرد(undo) تا پایان جلسه دوم آموزش اتوکد با P30i همراه باشید.اگر مطالب آموزشی اتوکد P30i را دنبال کرده باشید , حتما متوجه شده اید که در این نرم افزار غول پیکر مهندسی ، به راحتی آب خوردن میتوانید دستورات مختلفی رو اجرا کنید. یک قاعده کلی در استفاده از دستورات ( command ) های اتوکد اذعان میکند که شما 80 % مواقع از 20 % دستورات اتوکد استفاده میکنید ( چه جالب ! )

خب ؛ آموزشمون رو با مرسومترین دستورات ترسیم آغاز میکنیم, امکان جالبی که نرم افزار اتوکد را از سایر نرم افزارهای مشابه متمایز کرده این است که شما میتوانید دستورات ساده را با همدیگر (به طور صحیح) ترکیب نمایید ، که این خود باعث پیشرفت سریع شما میشود.بعبارت ساده تر ! تمامی دستورات پیچیده اتوکد از همین دستورات ساده بوجود می آیند.

اتوکد هم مانند هر نرم افزاری ؛ از یک نوع خاص دستوری پیروی میکند که لازم است با قوانین این دستورات آشنا شوید تا بتوانید این دستورها را هر چه راحت تر اعمال کنید. اذیت کننده ترین مشکلی که ممکن است کاربران این نرم افزار با آن روبرو شوند این است که شما یک دستور را (هر چند درست و صحیح است) را تایپ میکنید و ENTER میزنید، ولی اتوکد دستور شما را اجرا نمیکند. 🙁 این همان دلیلی است که در بند اول همین پاراگراف به ان اشاره کردیم یعنی در اتوکد باید بدانیم چه دستوری را در چه زمانی در خط فرمانی ( command line ) وارد نماییم.

خط فرمانی ( command line ) به شما میگوید که اتوکد برای ادامه به چه دستوراتی نیاز دارد

اولین ماموریت طراحی ما استفاده از فرمانهای ترسیم با کمک سیستم مختصات یابی( برای اطلاعات بیشتر به درس اول رجوع کنید) خواهد بود.این تمرین اگرچه به ظاهر بسیار ساده به نظر میرسد اما ؛ برای آموزش صحیح دستور دهی به اتوکد بسیار ضروری است.دستورات به شرح زیر است:

نتیجه

موقعیت در نرم افزار

آیکن

فرمان

دستور

رسم یک خط مستقیم از یک نقطه به نقطه دیگر

Home > Line

 line_icon

Line / L

رسم خط

رسم یک دایره مبتنی بر یک نقطه با زاویه خاص


H
ome> Circle > Center, Radius

 circle_icon

Circle / C

دایره

پاک کرن شی مورد نظر


M
odify > Erase

erase_icon

Erase / E

پاک کن

تهیه پرینت از ترسیم شما

Quick Access Toolbar > Print

print_icon

Print / Plot CTRL+P

چاپ

بازگشت به دستور اجرا شده قبلی

Quick Access Toolbar> Undo

undo_icon

U / CTRL+Z

واگرد (undo)

تکلیف #1: رسم خطوط به نقاط دقیق

ترسیم دوباره خطوط را در این بخش با نام تکلیف #1 برای شما آماده کرده ایم.عکس زیر ، طرح پایانی این بخش است.

assign_1که میتوانید فرمت DWG این طرح را برای استفاده در اتوکد از اینجا دانلود کنید.

برای شروع تمرین ، استرس نداشته باشید (ریلکس…) و اطمینان حاصل کنید که مختصات یابی نقطه ای را در جلسه اول خوب یاد گرفتید…
با اتمام این تمرین ، نسخه چاپی نگاره خود را با مقیاس خط کش بررسی کنید؛ اگر درست ترسیم کرده باشید همه خطها مستقیم خواهند بود!

مراحل رسم به شرح زیر است:

اتوکد را اجرا کنید و روی دکمه اپلیکیشن (Application Button) کلیک کنید (گوشه سمت چپ، بالا) کافیست یک مرتبه کلیک کنید تا منوی شناوری به صورت عکس زیر را مشاهده کنید

new_1

3 راه برای شروع طراحی در اتوکد وجود داره که سریعترینش ،  CTRL+N است.البته دو راه دیگری هم وجود دارد که در عکس فوق برای شما نشان داده شده است.آزادید که هر روشی را انتخاب کنید ؛در هر صورت پس از انتخاب هر یک از 3 موردی که اشاره شد ، یک صفحه پیغام باز میشود و از شما درخواست میکند که یک طرح را انتخاب کنید.(مانند عکس زیر)

new

اگر اتوکد به صورت اتوماتیک ، محل ذخیره پیشرض فایل های شما را یافت که چقدر خوب ! ولی اگر نتوانست برای ادرس دهی اتوکد به محل ذخیره سازی فایل ها با آدرس زیر بروید:

C:\Users\[PROFILE]\AppData\Local\Autodesk\AutoCAD 2013 – English\R19.0\enu\Template

البته برای راحت تر شدن کار با این نرم افزار پیچیده! فایلها را در یک پوشه در دسترس ذخیره کنید 🙂

پروژه acad.dwt را انتخاب کنید سپس Open را انتخاب کنید تا صفحه نمایش را مشاهده کنید.وقتی به اینجا رسیدید کافیه در محل خط دستور دهی (COMMAND LINE) دستور زیر را تایپ کنید:

Ashampoo_Snap_2014.02.02_19h48m13s_009_

این دستور بزرگنمایی است (ZOOM) که شما بوسیله این میتوانید خیلی راخت به محتوای خود تسلط داشته باشید.البته باید یادآور شویم که این دستور هیچ تغییری در طرح شما ایجاد نمیکند! اگر احساس میکنید که سازه یا نگاره شما کمی انحراف دارد میتوانید با فشار دادن دکمه F7 ، میتوانید شبکه توری مربع مربع شکل را فعال نمایید.و با فشار دادن مجدد آن ؛ غیرفعال میشود.

نکته! برای تمامی تمرین های این درس ، از خاموش بودن ورود دینامیکی اطمینان حاصل کنید.

dyn_input

در پایین صفحه کلیدهاینوار وضعیت  STATUS BAR بایستی مانند عکس فوق باشد (همه موراد باید خاکستری رنگ باشد یجز اون سه موردی که مشاهده میکنید)

دستور Line را در قسمت خط فرمانی (Command Line) تایپ کنید و تایید کنید وخطی از(1,2) به (3,2) به (3,4) به (1,4)(رجوع کنید به جدول دستوری فوق) یادتون باشه که با دقت تایپ کنید در غیر اینصورت اتوکد فرمان شما را اجرا نخواهد کرد

برای خط اخر میتوانید از نقطه (1,2) یا C استفاده کنید تا خط را نزدیک به نقطه اول ببندید.

تبریک میگم ! شما در حال حاضر موفق شدید که 2 مربع با استفاده از مختصات دقیق نقاط رسم کنید( تازه اولشهـ…)

میتوانید F2 را برای مشاهده تاریخچه (History) دستورات اجرا شده ، بفشارید.که برای این دو مربع ما تاریخچه دستورات اجرایی ما به شرح زیر خواهد بود:

Command: L LINE Specify first point: 1,2

Specify next point or [Undo]: 3,2

Specify next point or [Undo]: 3,4

Specify next point or [Close/Undo]: 1,4

Specify next point or [Close/Undo]: 1,2

Specify next point or [Close/Undo]: <ENTER>h

اشتباه کردید ؟ نترسید ! کافیه که U یا undo_icon را بفشارید . البته Ctrl + z هم که همین کار رو میکنه.البته میتونید از شر خطهایی که نمیخواهید با دستور  ERASE خلاص شوید.

در مورد بعدی ؛ یک جعبه با استفاده از مختصات نسبی رسم خواهیم کرد.دستور LINE را برای نقطه (4.5,2) اجرا کنید.از همانجا یک خط به دو واحد سمت راست یعنی 2,0@ رسم کنید.بعد 0,2@ ، سپس 2,0-@ سپس Ashampoo_Snap_2014.02.02_20h19m20s_010_ برای پایان دادن به جعبه درج کنید.

بعد از هرنقطه فراموش نکنید که ENTER را بزنید

به راحتی خطوط جعبه ای را که رسم کرده اید را با دستور ERASE میتوانید پاک کنید.برای این امر ؛ کافیست که دستور پاک کردن را + خطی که میخواهید پاک کنید را به دستور بدهید

برای اینکه دستتون روان بشه و عادت کنه یک بار دیگه این جعبه رو رسم کنید از اول !

زنگ تفریح: نگاهی گذرا به انچه تمرین کردید بیاندازید! ابتدا چند خط بر پایه مختصات دقیق رسم نمودید سپس یک جعبه بر مبنای مختصات نسبی! تفاوت این دو نوع مختصات بسیار زیاد است…

نقطه سوم را با استفاده از مختصات پولار رسم میکنیم.

دستور LINE را اجرا کنید، با نقطه 8,2 شروع میکنیم سپسAshampoo_Snap_2014.02.02_20h31m35s_012_  برای رسم اولین خط وارد کنید.سپسAshampoo_Snap_2014.02.02_20h34m47s_013_ بعدAshampoo_Snap_2014.02.02_20h37m06s_014_ سپس C را برای درج نقطه ای نزدیک به آخرین نقطه ترسیم شده وارد کنید.کاری که شما کردید ، این بود که ابتدا یک خط با زاویه 45 درجه ؛ سپس با زاویه 135 درجه و … رسم نموده اید. این زاویه های برای شما معنی خاصی نمیدهد؟ یکبار دیگر این بخش را مرور کنید…

دستور دایره را در خط فرمان وارد کنید CIRCLE برای اضافه کردن یک دایره در نقطه 7,6 تحت شعاع 0.75 اجرا کنید سعی کنید یک حدفاصل در سایز 10 و 7 اینچی حول نقطه 0,0 رسم کنید.( با استفاده از روشهای بالا)

پس از اینکه تمرین رو طبق نوشته هام انجام دادید؛ حالا نوبت به چاپ نگاره شما میرسد! برای چاپ ؛ به شرح زیر عمل میکنیم

  • پرینتری را که کیفیت ساخت و پرینت خوبی دارد را انتخاب میکنیم
  • اندازه برگه را انتخاب نمایید- “Letter”  8-1/2″ x 11″ در این مورد نیاز است
  • برای چاپ تمام نگاره هایتان ؛ از “Extents” استفاده کنید.
  • از “Center the Plot”  برای استقرار نگاره خود در مرکز کاغذ استفاده کنید
  • عموما “Fit to Paper” به صورت پیشفرض انتخاب شده است که برای چاپ بهتر با یک سانت فاصله از طرفین (1:1) پرینت بگیرید بهتر است
  • به شدت بازبینی نهایی هر طرح قبل از چاپ پیشنهاد میشود ( برای انصراف از پرینت میتوانید از ESC استفاده کنید)
  • اگر همه چیز رو به راهه ! حالا OK کنید.

print_dialog

همانطوری که مشاهده کردید در آموزش این بخش، مختصات مختلف ! به روش های مختلفی کشیده میشوند!

نکاتی که حتما باید یاداور شوم اینه که سعی کنید همه این روش ها رو بخونید و آزمایشی تست کنید! اینقدر این تمرین های ساده رو تکرار کنید که ملکه ذهنتان شود.

اگر فکر میکنید تمرین ما کافی نبوده است میتوانید این عکس را هم طبق مختصات ارائه شده در اتوکد ترسیم کنید و برای ما بفرستید

ترجمه و منبع : پی سی آی دات کام

دیدگاه‌ها (0)

*
*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.